Kapusegéd Tudásbázis
- Gábor Tamás
- március 21, 2025
Újabb fejlesztések kerültek be a KapuSegédbe március végén. Ezek a gyakorlati felhasználóktól érkezett visszajelzések alapján készült kisebb-nagyobb finomhangolások, hogy még kényelmesebb legyen a a tárhelyes üzenetek, az ÜPO és az ASP használata a KapuSegéddel.
- Az adózók aloldalon a táblázatban mostantól nem lehet állítani az „Aktív” és a „Hátralék értesítő” pipákat, hogy elkerüljük a véletlen kattintásokat. Ha megnyitjátok az adózót, akkor ott továbbra is tudjátok állítani.
- A táblázatokban fogtok találni szaggatott vonallal aláhúzott értékeket. Ezek jellemzően az adószámok, adóazonosítók és más egyedi azonosítók. Ha ezekre rákattintotok, akkor egyből vágólapra lesznek másolva.
- Folyószámla kiküldésnél ki tudjátok választani, hogy melyik email címekre menjen az üzenet: adózó / könyvelő / bérszámfejtő / adótanácsadó
- Adózók táblázatban találtok egy új „Feladatok” oszlopot, ami mutatja, hogy hány feladatra jelölt üzenet tartozik az adózóhoz.
- EFO exportban, ha ismerjük a beküldési időt percre pontosan, akkor megjelenítjük.
- Frissítettük a logikát, ami az ÜPO-n szereplő hiányzó bevallások közül csak azokat jelenti meg, amik a KapuSegéd adatai alapján is valóban hiányzik. Ha ez a logika nem lenne, akkor a több napos késésben lévő ÜPO adatokat mutatnánk.
- Portál szinkron indítás egyszerűsödött: 3 kattintás helyett már 2 kattintással indíthattok szinkront.
A KapuSegéd asztali alkalmazás is folyamatosan fejlődik, A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) beléptetéssel kapcsolatos újdonságokat 1-2 héten belül fogjuk tudni kirakni.
- Gábor Tamás
- március 19, 2025
A kormány nemrégiben bejelentette, hogy a nyugdíjasok számára áfa-visszatérítést tervez bevezetni egyes alapvető élelmiszerekre, mint a zöldségek, a gyümölcsök és a tejtermékek. Ennek az intézkedésnek az volna az elsődleges célja, hogy enyhítse az infláció hatásait az idősek körében, és ugyanakkor növelje vásárlóerejüket is. Azonban számos kérdés és kihívás merül fel a gyakorlati megvalósítással kapcsolatban, különösen az adminisztrációs terhek és a potenciális gazdasági hatások tekintetében. Kapusegéd
Az áfa-visszatérítés intézkedés részletei és céljai
A tervek szerint 2025. október 1-jétől a nyugdíjasok visszaigényelhetik az általuk vásárolt zöldségek, gyümölcsök és tejtermékek áfáját egy meghatározott összegig. A visszatérítés felső határa várhatóan 15 ezer forint körül lesz havonta. A jogosultak egy speciális kártyát kapnak, amelyet a vásárlásaik során használhatnak, és amely rögzíti az áfa-visszatérítésre jogosító tételeket. A visszatérített összeget pedig a következő nyugdíjjal együtt kapják meg a jogosultak, függetlenül attól, hogy egyébként bankszámlára vagy készpénzben történik a kifizetés.
A kormány célja ezzel az intézkedéssel az lenne, hogy célzott támogatást nyújtson a nyugdíjasoknak, ezáltal növelve vásárlóerejüket és ösztönözve a fogyasztásukat. Országos szinten pedig az infláció csökkentése és a gazdasági növekedés elősegítése szintén a tervezett hatások között szerepel.
Adminisztratív kihívások és megvalósíthatóság
Az intézkedés egyik legnagyobb kihívása az adminisztrációs rendszer kialakítása és működtetése lehet. De az adózással foglalkozó szakembereket inkább az a – megoldatlannak látszó – kérdés foglalkoztatja, hogy mivel a nyugdíjasok jelentős része piacokon vásárol, a gyakran alanyi adómentességet élvező őstermelőktől beszerzett termékek miatt ezek a kereskedők kieshetnek a fogyasztókért folytatott versenyből. Ezekben az esetekben ugyanis nincs áfa a termékek árában, így nem lehetséges visszaigényelni az áfát sem az ilyen vásárlások után, ahol az nem is került felszámításra. Kapusegéd
Hasonló probléma merül fel azokban a kisboltokban is, ahol az eladók egyéni vállalkozóként alanyi adómentességet élveznek. Ezekben az esetekben az áfa-visszatérítés rendszere nem működik, mert nem lehet biztosítani a visszatérítést olyan vásárlások után, ahol nem történt áfa-fizetés a termékek árában.
További kérdéseket vet fel, hogy tényleg lehet-e jelentősebb hatása ennek az intézkedésnek, hiszen a visszatérítésre jogosító termékek áfa kulcsa gyakran már eleve alacsony mértékű, például 5%. Így a visszatéríthető összeg is csekélyebb lehet, ami felveti a kérdést, hogy a rendszer működtetésének adminisztratív költségei nem haladják-e meg a nyugdíjasok számára nyújtott tényleges pénzügyi előnyt.
Alternatív megoldások és gazdasági hatások
Egyes pénzügyi szakértők szerint egyszerűbb és hatékonyabb megoldás lehetne a nyugdíjak közvetlen emelése. Már egy havi 1500 forintos nyugdíjemelés hasonló pénzügyi előnyt jelentene a nyugdíjasok számára, mint az áfa-visszatérítés, de jelentősen kevesebb adminisztratív teherrel járna. Ez az összeg megfelelne annak, mintha egy nyugdíjas havi 30.000 forint értékben vásárolna 5%-os áfakulcsú termékeket, és azok után visszakapná az áfát.
Az áfa-visszatérítés bevezetése a fogyasztás átrendeződéséhez is vezethet. Az állandóan kiskapukat találó magyar társadalomban könnyen előfordulhat olyan helyzet, hogy a családok majd a nyugdíjas családtagot kérik meg a zöldség, gyümölcs és tejtermékek vásárlására, míg más termékeket maguk szereznek be, hogy ezzel is optimalizálják a kiadásaikat. Ez a fajta vásárlási stratégia azonban jelentősen torzíthatja a piacot, és nem feltétlenül vezet majd a fogyasztás valódi növekedéséhez, ami esetleg az eredeti cél lett volna. Kapusegéd
Következtetések az áfa visszatérítés kapcsán
A kormányzati szándék valószínűleg a fogyasztás ösztönzése és az infláció csökkentése lenne. Azonban fontos megjegyeznünk, hogy az ilyen intézkedések csak akkor vezetnek gazdasági növekedéshez, ha a fogyasztás ténylegesen növekszik, nem csak átrendeződik. Egy stabilabb forint és alacsonyabb infláció valószínűleg hatékonyabban növelhetné a fogyasztást, mint az áfa-visszatérítés.
Ezenkívül felmerül a kérdés, hogy a visszatérítés ténylegesen segíti-e a nyugdíjasokat, vagy inkább csak egy bonyolult rendszerrel terheli őket (akik sokszor ódzkodnak bármilyen újdonságtól) és a közigazgatást egyaránt. Ha az adminisztráció költségei meghaladják a nyugdíjasoknak visszajuttatott összeget, akkor az intézkedés hatékonysága és létjogosultsága egyaránt megkérdőjelezhető.
Alternatívaként egy közvetlen nyugdíjemelés átláthatóbb, egyszerűbb és valószínűleg hatékonyabb módszer lenne a nyugdíjasok vásárlóerejének növelésére. Ez csökkentené a bürokratikus akadályokat és elkerülné azokat a problémákat, amelyek az alanyi adómentesség miatt felmerülhetnek az áfa-visszatérítés során.
A fogyasztás ösztönzése fontos cél lehetne, de a gazdaság stabilitásának és növekedésének kulcsa nem feltétlenül az ilyen típusú beavatkozásokban rejlik. Egy alacsonyabb inflációs környezet és egy erősebb forint valószínűleg hatékonyabb módja lenne a lakossági fogyasztás növelésének, mint egy olyan rendszer, amelynek működtetése önmagában jelentős költségeket generál.
Összességében az áfa-visszatérítés elméletben kedvező intézkedésnek tűnhet, de a gyakorlati megvalósítása nehézségekbe ütközik. Ha a rendszer túl bonyolult és költséges lesz, akkor a várt pozitív hatások elmaradhatnak, és a nyugdíjasok végül kevésbé érezhetik annak előnyeit, mint egy egyszerűbb, közvetlen támogatási forma esetében.
Bejegyzésünk végén fontos megjegyeznünk, hogy a teljeskörű tájékoztatás és a részletek még nem jelentek meg hivatalos formában a Magyar Közlönyben. Kapusegéd
- Gábor Tamás
- március 19, 2025
A magyar kormány az elmúlt időszakban jelentős adópolitikai változásokat jelentett be, amelyek célja a családok támogatása és a gyermekvállalás ösztönzése. Ezek közül kiemelkedik a két- és háromgyermekes anyák személyi jövedelemadó (szja) mentességének bevezetése, amely tulajdonképpen a korábban bevezetett, négy- vagy többgyermekes anyákra vonatkozó mentességet terjesztené ki.
Az intézkedés részletei és bevezetése
A háromgyermekes anyák szja-mentessége 2025. október 1-jétől lépne életbe, míg a kétgyermekes anyák esetében a mentesség 2026. január 1-jétől, több lépcsőben kerülne bevezetésre.
Fontos megjegyezni, hogy az szja-mentesség a munkabérre vonatkozik, azaz az édesanyák munkabére lesz mentes a személyi jövedelemadótól. Az osztalékbevétel és az árfolyamnyereség nem esik ezen mentesség alá.
Az intézkedés a gyermekek életkorától függetlenül, élethosszig tartó mentességet biztosít az érintett anyák számára. A háromgyermekes anyák szja-mentessége várhatóan 250 ezer családot érint, míg a kétgyermekes anyák esetében ez a szám 600 ezerre tehető.
Várható pénzügyi hatások a családokra
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2024 első három negyedévében a nők bruttó átlagkeresete 586 723 forint volt. A személyi jövedelemadó mértéke 15%, így az szja-mentesség bevezetésével ennyivel több maradna az anyák keresetéből. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett anyák havi szinten átlagosan körülbelül 88 000 forinttal több jövedelemhez jutnak az intézkedés bevezetése után.
Ezen felül a családi adókedvezmény is emelkedik: a kétgyermekes családoknál 40 ezerről 80 ezer forintra, a háromgyermekeseknél pedig 99 ezer forinttal nő a kedvezmény mértéke. Így összességében a kétgyermekes családoknál átlagosan 130 ezer forinttal, míg a háromgyermekeseknél 190 ezer forinttal marad több havonta. Kapusegéd
Társadalmi támogatottság és várható hatások
A kormány reményei szerint az intézkedés hozzájárulna a gyermekvállalási kedv növeléséhez és a családok anyagi helyzetének javításához. Az élethosszig tartó adómentesség jelentős anyagi támogatást nyújtana az érintett családoknak, ami hosszú távon pozitív hatással lehet a demográfiai mutatókra is.
Első olvasatra a két- és háromgyermekes anyák személyi jövedelemadó mentessége jelentős lépés lenne a családok támogatása és a gyermekvállalás ösztönzése terén. Az intézkedés élethosszig tartó anyagi előnyt biztosítana az érintett anyák számára, ami hozzájárulhat a családok anyagi biztonságának növeléséhez és a demográfiai mutatók javításához.
Elemzés a két- és háromgyermekes anyák szja-mentességéről
Bár az intézkedés célja a családok támogatása és a gyermekvállalás ösztönzése, számos gyakorlati és igazságossági kérdést vet fel, ha a meghirdetett formában be is vezetik. A következőkben ezekre a problémákra világítunk rá. Kapusegéd
Jogi és gyakorlati kérdések
Jelenleg az intézkedés még nem jelent meg a Magyar Közlönyben, így csak a kormányzati bejelentések alapján lehet találgatni a pontos részletekről. Ez komoly bizonytalanságot eredményez, mivel az adózási változásokat általában részletes jogszabályok határozzák meg, és elképzelhető, hogy a végleges törvény szigorúbb feltételeket tartalmaz majd. Például lehetséges, hogy a mentesség csak a minimálbér mértékéig lesz érvényes, vagy további egyéb korlátozásokat vezetnek be, amelyek az előzetes kommunikációban nem szerepeltek.
Ezen kívül az intézkedés bevezetésének időzítése is érdekes kérdéseket vet fel. A háromgyermekes anyák esetében 2025 októberétől lépne hatályba a mentesség, míg a kétgyermekes anyák két lépcsőben, 2026 januárjától élvezhetnék az adókedvezményt. Mivel az szja előleget év közben vonják le, felmerül a kérdés, hogy az adómentessé váló anyák visszaigényelhetik-e az adott évben már levont adóelőleget. Ha igen, akkor ez további adminisztrációs terhet jelentene az adóhatóság számára, és akár jelentős visszaigénylésekhez vezethetne az év végén.
Már létező adókedvezmények és hatékonyság
A háromgyermekes anyák számára jelenleg is jelentős adókedvezmények állnak rendelkezésre. A családi adókedvezmény révén egy háromgyermekes nő sok esetben eleve nem fizet szja-t, mivel a gyermekek utáni adóalap-csökkentés miatt a fizetendő adója nullára csökkenhet. Emellett gyakran előfordul, hogy a családon belül a házastárs veszi igénybe az adókedvezmény fennmaradó részét. Ez azt jelenti, hogy az új mentesség nem minden esetben jelent majd valódi többlettámogatást a családoknak, mivel sok érintett anya eddig sem fizetett jelentős összeget szja formájában.
Egy másik gyakorlati kérdés, hogy az intézkedés előre nem látható mellékhatásokat is eredményezhet a munkaerőpiacon. Elképzelhető, hogy például egy háromgyermekes nyugdíjas anya munkába áll egy cégnél, és így teljesen köztehermentesen kaphatna fizetést. Ez egyértelmű versenyelőnyt jelentene az adott munkavállaló számára, ami torzíthatja a munkaerőpiaci viszonyokat.
Igazságossági aggályok
Az egyik legnagyobb kritika az intézkedéssel kapcsolatban az, hogy igazságtalan más társadalmi csoportokkal szemben. Kiemelten hátrányos helyzetbe kerülnek azok a nők, akik egy gyermeket vállaltak vagy egyáltalán nem tudtak gyermeket vállalni – gyakran nem saját döntésükből fakadóan. A rendszer különösen igazságtalan lehet azokkal szemben, akik egészségügyi vagy más objektív okok miatt nem tudtak több gyermeket szülni.
Ezen túlmenően a férfiak teljes mértékben kimaradnak az intézkedésből, függetlenül attól, hogy esetleg ők maguk is aktívan részt vesznek a gyermeknevelésben. Egy kétgyermekes édesapa például továbbra is teljes szja-kötelezettség alá esik, míg a hasonló helyzetben lévő édesanya nem. Ez azt a kérdést veti fel, hogy a kormány a gyermeknevelés értékét miért kizárólag az anyákon keresztül kívánja elismerni, miközben a modern családokban a férfiak is egyre nagyobb szerepet vállalnak ebben a feladatban.
Költségvetési hatások
Ha egy társadalmi csoport jelentős adókedvezményt kap, annak pénzügyi hatásait valahol másutt kell kompenzálni. Az államnak az szja-mentesség miatt kieső bevételeket pótolnia kell valahonnan, ami valószínűleg más adónemek bevezetéséhez vagy a közterhek más módozatainak növekedéséhez vezethet majd. Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kedvezményezett családokon kívüli más csoportok számára az adóterhek növekedhetnek vagy esetleg a kedvezményezettek is fizetnek, csak más jogcímen szednek majd tőlük adót.
Különösen problematikus helyzet állhat elő olyan háztartások esetében, ahol az egyik fél részesül az szja-mentességben, mint anya, míg a másik fél adóterhei nőhetnek. Így összességében az adórendszer terhelése átrendeződhet, és nem biztos, hogy az intézkedés valóban minden érintett család számára kedvező lesz. Bár kommunikációs szempontból családbarát politikának tűnik, valójában egy sokkal összetettebb és komplex problémákat felvető adópolitikai lépés lehet.
Összefoglalóslag elmondhatjuk tehát, hogy az szja-mentesség célja a családok támogatása és a gyermekvállalás ösztönzése lenne, azonban számos gyakorlati, társadalmi és pénzügyi aggály merül fel vele kapcsolatban. Az intézkedés igazságossági problémákat vet fel a férfiakkal és az egygyermekes vagy gyermektelen nőkkel szemben, valamint a jelenlegi családi adókedvezmények tükrében kérdéses, hogy valóban jelentős többlettámogatást nyújt-e a családoknak.
Emellett a költségvetési hatások miatt valószínű, hogy más társadalmi csoportok számára az adóterhek növekedhetnek, így az összhatás nem feltétlenül lesz minden család számára kedvező. A pontos részletek kidolgozása és a tényleges jogszabály megjelenése után lehet majd látni, hogy az intézkedés valóban hozza-e a várt eredményeket, vagy inkább újabb egyenlőtlenségeket és adminisztrációs kihívásokat teremt a magyar adórendszerben. Kapusegéd segít neked.
- Gábor Tamás
- március 19, 2025
Az elmúlt évek gazdasági és technológiai változásai jelentős hatással voltak (és még lesznek is) a könyvelő szakmára és az alkalmazott feladatmegoldási rutinokra. Már a mögöttünk álló COVID-időszak is jelentősen próbára tette a könyvelőket, de azóta a gazdasági-jogi környezet, a NAV fejlesztései és a szabályváltozások hoztak komoly kihívásokat. Mindeközben az AI (Artifical Intelligence, magyarul mesterséges intelligencia) lassan, de biztosan beépült a mindennapokba, és a digitalizáció egyre inkább meghatározó szemponttá vált a könyvelőprogramok kiválasztásánál is. Ha Te is könyvelőprogram-váltásban gondolkodsz, érdemes újragondolni és számba venni az aktuálisan elérhető lehetőségeket.
Az első könyvelőprogram kiválasztása
Sok könyvelő nem maga választja ki az első könyvelőprogramját, hanem mondjuk az első munkahelyén tanulja meg azt, amit ott használnak. Később, ha önálló útra lép, nagy eséllyel ezt – a már megismert szoftvert – viszi tovább. Ha azonban lehetősége nyílik más programok kipróbálására, érdemes alaposan mérlegelni, hiszen a választott szoftver jelentősen befolyásolja a hatékonyságot és a munkafolyamatok gördülékenységét, átláthatóságát.
2025-ben már egyértelműen látszik, hogy nem minden könyvelőprogram fejlődik egyformán. Egyes változatok az élmezőnybe kerültek a digitalizáció terén, míg mások lemaradtak. A fejlesztések egy része ugyanakkor elengedhetetlenné vált a NAV és az egész adózási rendszer meglévő és újonnan életbe lépett elvárásai miatt, de még így is előfordul, hogy bizonyos programok csak a kötelező minimumot teljesítik. A választás előtt tehát fontos felmérni, hogy a kiszemelt szoftver mennyire tart lépést a jogszabályi és technológiai változásokkal.
Ár és költséghatékonyság a könyvelőprogramoknál
Egy önállósodó könyvelő nem feltétlenül sorolható a tőkeerős vállalkozók közé, így a megvásárolni kívánt könyvelőprogram ára kritikus tényező. A nagyobb tudású, komplexebb programok általában többe kerülnek, ráadásul a legtöbb hazai program esetében az első évben jelentősebb összeget kell kifizetni. Az ezt követő években a követési díjak kedvezőbbek, de az induló költségek így is megterhelőek lehetnek egy kezdő vállalkozó számára.
Alternatívát jelenthetnek emellett a havidíjas konstrukciók, amelyek lehetővé teszik a rugalmasabb költségtervezést. Ezeknél a programoknál csak az első hónapot kell előre kifizetni és a továbbiakban felmerülő díjakat már a közben érkező bevételekből lehet finanszírozni. Előnyös lehet az is, ha a program moduláris árazású. Így a még kisebb ügyfélkörrel rendelkező könyvelők kevesebbet fizetnek, és szükség esetén könnyedén bővíthetik az elsőre kiválasztott előfizetési csomagot.
NAV fejlesztések és adatkezelés
A NAV 2020 és 2024 között jelentős fejlesztéseket hajtott végre az úgynevezett adatközművek területén, és ez a folyamat 2025-ben is folytatódik. A régi rendszerek helyett újakat kellett megtanulni, és a könyvelőknek egyre inkább az adatok ellenőrzésére kell fókuszálniuk, nem pedig a manuális rögzítésre.
A korszerű könyvelőprogramok nagy része már automatizált adatbevitelt biztosít, és képes a NAV rendszeréből folyamatosan frissíteni az adatokat. Azok a szoftverek, amelyek egyszeri beállítás után napi rendszerességgel letöltik a NAV-adatokat, jelentősen megkönnyítik a munkát. Az éjszaka is dolgozó felhőalapú rendszerek, valamint az E-ÁFA és M2M adatkommunikáció komoly előnyt jelentenek és jelentősen lecsökkentik az adatrögzítéssel járó élőmunka igényt.
Automatizmusok és AI-integráció
A könyvelőprogramok közötti versenyben egyre nagyobb szerepet kapnak az automatizmusok. Az AI térnyerésével a számlák feldolgozása, kategorizálása és ellenőrzése sokkal gyorsabbá és pontosabbá válhat. 2025-ben egy jó könyvelőprogram már nemcsak a NAV XML-adatokat képes automatikusan betölteni, hanem tudja szűrni a duplikációkat, jelezni a hiányzó számlákat és akár tételszinten is intelligens kontírozást végezni.
Ezek a funkciók különösen azok számára fontosak, akik nagyobb ügyfélkörrel rendelkeznek, vagy például webáruházakat könyvelnek, ahol a feldolgozandó adatok mennyisége jelentős lehet.
Felhőalapú működés és biztonság
A csoportmunka és a távmunka fokozatos elterjedése miatt egyre fontosabbá válik, hogy a könyvelőprogramok felhőalapúak legyenek. Bár a saját felhőtárhely kiépítése költséges lehet, több szoftvercég kedvező árú megoldásokat kínál, beleértve az automatikus biztonsági mentéseket is.
Az ideális könyvelőprogram lehetőséget biztosít arra is, hogy az automatikusan zajló felhőbe mentés mellett manuálisan is lehessen adatmentést készíteni. Ez különösen akkor hasznos, ha a könyvelő később programot szeretne váltani, és az adatokat át kell vinnie egy másik rendszerbe.
A KapuSegéd applikáció átfogó megoldást kínál az adózási feladatok kezelésére, biztosítva a határidők betartását és csökkentve az adminisztratív terheket. Az alkalmazás funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Kapusegéd Funkciók menüpont alatt.
2025-ben a könyvelőprogram-választás kulcsfontosságú szempontjai
Funkcionalitás és skálázhatóság
Egy jó könyvelőprogramnak nemcsak az alapvető könyvelési feladatokat kell ellátnia, hanem képesnek kell lennie a vállalkozás növekedésével párhuzamosan bővülni is.
Például, ha egyéni vállalkozóként kezded, de később céget alapítasz, fontos, hogy a program támogassa mindkét működési formát. Szintén lényeges, hogy a program kezelni tudja az olyan speciális funkciókat, mint az áfabevallás, bérszámfejtés vagy éppen a több devizás tranzakciók.
Felhasználóbarát kezelés és ügyfélszolgálat
Egy program lehet bármilyen jó, ha nehézkes a kezelése, az megnehezíti a mindennapi munkát. Az átlátható felület, a könnyen elérhető funkciók és az intuitív navigáció mind hozzájárulnak ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan tudj dolgozni.
Emellett az sem mindegy, hogy milyen gyorsan és milyen módon lehet segítséget kapni egy esetleges probléma esetén. Egy jó ügyfélszolgálat nemcsak telefonon vagy emailben elérhető, hanem gyakran rendelkezik tudásbázissal, oktatóvideókkal vagy akár online chat-támogatással is.
Integrációs lehetőségek és adatkapcsolatok
Egy modern könyvelőprogram akkor igazán hasznos, ha más rendszerekkel is összekapcsolható. Például, ha webshopot üzemeltetsz, előnyös lehet, ha a könyvelőprogram automatikusan be tudja húzni a bevételeket és számlákat az online rendelési rendszerből.
Szintén fontos szempont lehet a banki integráció, amely lehetővé teszi az automatikus banki kivonatfeldolgozást, csökkentve ezzel az adminisztrációs terheket és a hibázás esélyét.
Árazás és hosszú távú költségek
Nem elég csak a program induló árát nézni, hiszen sok esetben előfizetéses rendszerről van szó, amely hosszú távon jelentős költséget jelenthet.
Érdemes figyelni az extra díjakra is, például bizonyos funkciókért külön kell-e fizetni, vagy hogy van-e korlátozás a kezelhető számlák vagy felhasználók számában. Egy olcsónak tűnő program drágább lehet hosszú távon, ha minden plusz funkcióért külön kell fizetni.
Jogszabályi megfelelőség és biztonság
A könyvelési előírások és adózási szabályok folyamatosan változnak, ezért elengedhetetlen, hogy a választott program mindig naprakész legyen és automatikusan frissüljön az aktuális jogszabályoknak megfelelően.
Emellett a biztonság is kulcsfontosságú: az adatok titkosítása, a rendszeres biztonsági mentések és a kétlépcsős hitelesítés mind olyan tényezők, amelyek hozzájárulnak az adatok védelméhez.
Ha könyvelőprogramot választasz, ne csak a jelenlegi igényeidet vedd figyelembe, hanem gondolj a jövőbeli bővülésre és a technológiai fejlődésre is. A digitalizáció és az AI-integráció terjedése miatt a mostani döntésed évekre meghatározhatja a munkád hatékonyságát és versenyképességét.
A KapuSegéd applikáció átfogó megoldást kínál az adózási feladatok kezelésére, biztosítva a határidők betartását és csökkentve az adminisztratív terheket. Az alkalmazás funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Kapusegéd Funkciók menüpont alatt.
- Gábor Tamás
- március 19, 2025
Március hónapja az adózással kapcsolatos feladatok szempontjából kiemelten fontos időszak. Ebben a hónapban számos olyan határidő és feladat van, amelyekre az adózóknak és a könyvelőknek oda kell figyelniük. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) weboldalán található információk alapján összegyűjtöttünk néhány márciusi adózási határidőt és feladatot, valamint hasznos tippeket adunk azoknak, akiknek fontos a határidők pontos betartása.
Adózás márciusban
Március 12. – Havi bevallások benyújtása: Esedékes a havi bevallás benyújtása a kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő adókról, járulékokról és egyéb adatokról. Ez a kötelezettség azon munkáltatókra és kifizetőkre vonatkozik, akik rendszeresen juttatnak kifizetéseket munkavállalóiknak vagy más jogosultaknak. Ezen bevallás tartalmazza a személyi jövedelemadót, a társadalombiztosítási járulékokat és egyéb, a kifizetésekkel kapcsolatos adókat.
Március 15. – KATA bevallás és befizetés: A kisadózó vállalkozások tételes adóját (KATA) választó vállalkozásoknak március 15-ig kell benyújtaniuk éves bevallásukat és megfizetniük az esetleges adófizetési kötelezettséget. Fontos, hogy a KATA-s vállalkozások figyelemmel kísérjék bevételi határaikat, mivel a 18 millió forintos éves bevételi határ túllépése esetén 40%-os különadót kell fizetniük.
Március 15. – SZJA bevallás tervezet: Az adóbevallási tervezetek elérhetővé válnak az Ügyfélkapu+ vagy DÁP azonosítással. Ez azt jelenti, hogy az adózók ekkortól hozzáférhetnek a saját bevallási tervezetükhöz, amelyet a NAV készít el számukra. Ez a dátum különösen fontos, mivel az adózóknak lehetőségük van a tervezet ellenőrzésére és szükség esetén módosítására.
Március 17. – SZJA bevallás tervezet II.: Eddig kérhető a NAV által készített bevallási tervezet postázása. Azok az adózók, akik nem rendelkeznek Ügyfélkapuval vagy DÁP-azonosítással, vagy egyszerűen papíralapon szeretnék megkapni a tervezetet, ezen a napon még kérhetik a postázást. A kérelmet többféleképpen lehet benyújtani: SMS-ben, a NAV honlapján elérhető űrlapon, személyesen az ügyfélszolgálatnál, telefonon az infóvonalon, vagy levélben a megfelelő formanyomtatványon.
Március 20. – ÁFA bevallás és befizetés: Az általános forgalmi adó (ÁFA) havi bevallására és befizetésére kötelezett adózóknak március 20-ig kell benyújtaniuk bevallásukat és teljesíteniük befizetési kötelezettségüket. Ez különösen azon vállalkozásokra vonatkozik, amelyek éves árbevétele meghaladja az ÁFA törvényben meghatározott értékhatárt, vagy amelyek önként választották a havi bevallási gyakoriságot.
Március 31. – Társasági adó előleg fizetése: A társasági adóelőleg-fizetésre kötelezett vállalkozásoknak március 31-ig kell teljesíteniük első negyedéves adóelőleg-befizetési kötelezettségüket. Az adóelőleg mértéke a korábbi évek adatai alapján kerül meghatározásra, és célja a vállalkozások adófizetési kötelezettségének egyenletes elosztása az év folyamán.
A KapuSegéd applikáció átfogó megoldást kínál az adózási feladatok kezelésére, biztosítva a határidők betartását és csökkentve az adminisztratív terheket. Az alkalmazás funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Kapusegéd Funkciók menüpont alatt.
Az adózási határidők hatékony kezelése
Ez egy kulcsfontosságú részfeladat az adózók és a könyvelők számára, hogy elkerüljék a pénzbírságokat és a szankciókat. Íme néhány tipp, amely segíthet a hatékony időgazdálkodásban és a pontos határidő-tartásban.
Hatékony időgazdálkodás
Naptár használata: Készítsen egy naptárat, amelyben rögzíti az összes fontos adózási határidőt. Ez lehet papíralapú vagy digitális, a lényeg, hogy könnyen elérhető legyen.
Feladatok priorizálása: Határozza meg, mely feladatok a legfontosabbak és melyek azok, amelyekre a legtöbb időt kell fordítani. Például, az adóbevallások elkészítése és benyújtása általában kritikus feladatok.
Automatizálás: Használjon olyan szoftvereket és eszközöket, amelyek segítik az adatok gyors és pontos feldolgozását. Sok program automatizálja az adóbevallások elkészítését és emlékeztet a határidőkre.
Adózási határidők nyomon követése
NAV információk: Tartsa szem előtt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) weboldalán elérhető információkat. A NAV rendszeresen frissíti az adózási határidőket és szabályokat.
Ügyfélkapu használata: Az Ügyfélkapu+ vagy DÁP-azonosítás segítségével könnyen hozzáférhet az adóbevallási tervezetekhez és más fontos dokumentumokhoz.
Könyvelői segítség: Ha szükséges, vegye igénybe egy könyvelő segítségét, akik naprakészek az adózási szabályokban és segíthetnek a határidők betartásában.
Előleg fizetési határidők
Negyedéves előlegfizetés: Az adóelőlegek általában negyedévente esedékesek, a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig. Győződjön meg róla, hogy pontosan betartja ezeket a határidőket.
Előlegszámítás optimalizálása: Az előlegek számításakor vegye figyelembe minden lehetséges kedvezményt és csökkentési lehetőséget. Például, a kutatás-fejlesztési tevékenységek után igénybe vehető adókedvezmények jelentős megtakarítást eredményezhetnek.
Kommunikáció az ügyfelekkel
Ügyfélkommunikáció: Ha könyvelőként dolgozik, tartsa fenn a kapcsolatot az ügyfeleivel, és tájékoztassa őket a fontos határidőkről és feladatokról.
Proaktív megközelítés: Ne várja meg, amíg az ügyfelek megkeresik Önt, hanem proaktívan jelezze nekik a közelgő határidőket és segítsen nekik a feladatok elvégzésében.
Az adózási határidők hatékony kezelése kulcsfontosságú a pénzbírságok és szankciók elkerüléséhez. A naptár használata, a feladatok priorizálása, az automatizálás és a NAV információk folyamatos nyomon követése mind segítik a pontos határidő-tartást. Emellett fontos, hogy az adózók és a könyvelők is naprakészek legyenek az adózási szabályokban és változásokban.
KapuSegéd, a hatékony segítő
A KapuSegéd egy webes alkalmazás, amely számítógépről, mobilról, valamint tabletről egyaránt használható és jelentősen megkönnyíti az adóbevallásokkal kapcsolatos határidők betartását és a kapcsolódó feladatok elvégzését mind cégek, mind egyéni vállalkozók számára. Az alábbi funkciók révén nyújt támogatást:
Tárhely és üzenetkezelés
Automatikus ellenőrzés: A KapuSegéd naponta többször ellenőrzi a felhasználó ügyfélkapujára és cégkapujára érkező üzeneteket anélkül, hogy azokat megnyitná. Ez biztosítja, hogy az adóhatóságtól érkező értesítésekről időben értesüljünk.
Üzenetkezelési szabályok: Az alkalmazás előre paraméterezett szabálykészlettel rendelkezik, amely segíti az üzenetek automatikus kezelését. Például a tennivalót nem igénylő üzeneteket (pl. elfogadó nyugták) automatikusan letöltheti vagy tartós tárba helyezheti, míg a feladatot igénylő üzeneteket továbbíthatja a megfelelő e-mail címekre.
Bevallások és adófolyószámla kezelése
Bevallások státuszának nyomon követése: A KapuSegéd monitorozza a beküldött bevallások feldolgozottsági státuszát, és napi szinten frissíti azokat. Ezáltal azonnal értesülhetünk a hibás vagy hiányzó bevallásokról, így elkerülhetők a késedelmek és a mulasztási bírságok.
Adófolyószámla figyelése: Az alkalmazás naponta lekérdezi az adófolyószámla egyenlegét, és táblázatos formában jeleníti meg az aktuális adatokat. Ha 5 napon túli tartozást észlel, értesítést küld a felhasználónak és/vagy az érintett ügyfél képviselőjének, így időben intézkedhetünk a tartozás rendezéséről.
Adatkezelés és exportálás
Adatok letöltése és megosztása: A rendszer lehetővé teszi a bevallások és egyéb dokumentumok letöltését PDF vagy XKR formátumban, valamint az adatok exportálását XLSX formátumban. Ez megkönnyíti az adatok megosztását és integrálását más könyvelőprogramokkal.
KapuSegéd előfizetés
Bármikor szabadon módosítható előfizetési csomagokkal rendelkezünk, amelyeknél 14 napos ingyenes kipróbálási időszakot is elérhetővé tettünk felhasználóinknak. A KapuSegéd alkalmazás három előfizetési csomagot kínál.
Ingyenes csomag
- Ár: díjmentes, nincs havi alapdíj
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: legfeljebb 50 adózó és 5 ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: egy felhasználó
- Üzenetek kezelése: az utolsó 30 nap üzeneteinek megtekintése
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek 4 óránkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: szabályok kezelése, napi adófolyószámla megtekintése, 24 óránkénti ASP szinkronizálás
Alap csomag
- Ár: 1000 Ft/hó alapdíj + 120 Ft/adózó/hó
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: korlátlan számú adózó, legfeljebb 50 ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: egy felhasználó
- Üzenetek kezelése: korlátlan üzenetmegtekintés és tárolás
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek óránkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: szabályok kezelése, napi adófolyószámla megtekintése, egyéni adófolyószámla lekérdezés, azonnali üzenetküldés, bevallások és EFO-sok kezelése, biztosítottak kezelése, hiányzó bevallások kezelése, adózók törzsadatainak megtekintése, 24 óránkénti ASP szinkronizálás, önkormányzati egyenlegek megtekintése
Prémium csomag
- Ár: 1000 Ft/hó alapdíj + 150 Ft/adózó/hó
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: korlátlan számú adózó és ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: korlátlan számú felhasználó
- Üzenetek kezelése: korlátlan üzenetmegtekintés és -tárolás
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek 30 percenkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: az Alap csomag összes funkciója, továbbá adózói törzsadatváltozás értesítő, adózók csoportos műveletei, egyéni adófolyószámlák csoportos műveletei, önkormányzati egyenlegek részletes nézete, végrehajtható köztartozások megtekintése
A KapuSegéd applikáció átfogó megoldást kínál az adózási feladatok kezelésére, biztosítva a határidők betartását és csökkentve az adminisztratív terheket. Az alkalmazás funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Kapusegéd Funkciók menüpont alatt.
- Gábor Tamás
- március 4, 2025
2025 márciusától a VIKI-ben aktiválásra került egy új modult, mely a Kapusegéd adatokat hozza át, ezzel is könnyítve a könyvelők napi munkáját.
A VIKIsek régi álma volt, hogy VIKI-ben is láthatóak legyenek a folyószámlák és más fontos adatok, és a Kapusegéd csapatánál nyitottak voltunk az együttműködésre.
Már működik is az adatátadás, jönnek az adatok, picit máshogy, mint ahogy Kapusegédben vannak, VIKIs szemlélettel lehet használni. A menüben az új ikon a földgömb lett.
Nézzük mi is jön át:
- NAV adófolyószámla
- Önkormányzati adófolyószámla
- Hiányzó bevallások
- EFO adatok
- Törzsadat
A folyószámláknál egy kattintásra megy is a fizetési tájékoztató az ügyfélnek, akár csak a NAV-os adatokkal, akár önkormányzat(ok)al bővítve, ezt persze egy új naplóba rögzítjük is.
A VIKIsek még tettek ide egy saját fejlesztésű authentikátor is, ez nem a Kapusegédből jön át.

- Gábor Tamás
- február 28, 2025
2025. január 1-jén jelentős változások léptek életbe a gazdasági tevékenységek osztályozásában Magyarországon, amelyek közvetlen hatással vannak a könyvelői munkára is. Az új besorolási rendszerek, a TEÁOR’25 (Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere) és az ÖVTJ’25 (Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzéke), célja a gazdasági tevékenységek naprakész és pontos nyilvántartása, tükrözve a gazdaság aktuális változásait és fejlődését.
TEÁOR és ÖVTJ: Fogalmak és jelentőségük
A TEÁOR a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere, amely az Európai Unió NACE (Nomenclature of Economic Activities) rendszerének magyarországi adaptációja. Ez a rendszer biztosítja a gazdasági tevékenységek egységes besorolását, lehetővé téve a statisztikai adatok összehasonlíthatóságát nemzetközi szinten is.
Az ÖVTJ kifejezetten az egyéni vállalkozók tevékenységeinek osztályozására szolgál. Az ÖVTJ kódok hat számjegyűek, ahol az első négy számjegy megegyezik a TEÁOR kóddal, az utolsó két számjegy pedig a tevékenység TEÁOR-on belüli sorszámát jelöli. Ez a részletesebb bontás lehetővé teszi az egyéni vállalkozók tevékenységeinek pontosabb meghatározását és nyilvántartását.
Az új besorolási rendszerek bevezetésének legfőbb okai
Az új TEÁOR’25 és ÖVTJ’25 rendszerek bevezetésének fő célja a gazdasági tevékenységek osztályozásának frissítése, aktualizálása és pontosítása. A gazdaság folyamatosan változik, új tevékenységek jelennek meg, míg mások jelentős átalakuláson mennek keresztül vagy egyszerűen eltűnnek. Az előző, még a 2008-as évben bevezetett TEÁOR’08 rendszer már nem tükrözte megfelelően a gazdaság és annak különböző ágazatai jelenlegi állapotát, ezért vált szükségessé egy új, naprakész osztályozási rendszer bevezetése.
Hatások a könyvelői munkára
Az új besorolási rendszerek bevezetése kihívást jelent a könyvelők számára és számos feladatot oszt rájuk. Nézzük meg egyenként, hogy melyek is lehetnek ezek.
Tevékenységi körök felülvizsgálata és módosítása
A könyvelőknek át kell tekinteniük ügyfeleik jelenlegi tevékenységi köreit, és meg kell állapítaniuk, hogy az új TEÁOR’25 és ÖVTJ’25 kódok szerint hogyan kell azokat besorolni. Ez magában foglalhatja a régi kódok újakkal való összehasonlítását és szükség esetén a tevékenységi körök módosítását.
Adatbázisok és nyilvántartások frissítése
A könyvelőknek frissíteniük kell a saját nyilvántartásaikat és adatbázisaikat az új kódokkal, megfelelően biztosítva ezzel az adatok pontosságát és naprakészségét.
Ügyfelek tájékoztatása és tanácsadás
Fontos, hogy a könyvelők a lehető legrészletesebben tájékoztassák ügyfeleiket az új besorolási rendszerek bevezetéséről, annak jelentőségéről és az ezzel járó kötelezettségekről. Szükség esetén tanácsot kell adniuk a megfelelő tevékenységi körök kiválasztásában és a bejelentési kötelezettségek teljesítésében is.
Kapcsolattartás a hatóságokkal
A könyvelőknek együtt kell működniük a hatóságokkal, például a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) és a Központi Statisztikai Hivatallal (KSH), hogy biztosítsák az új kódok helyes alkalmazását és a szükséges bejelentések megtételét.
Határidők betartása
Az átállás során szigorú határidőket kell betartani. Az egyéni vállalkozóknak például 2025. július 1-jéig kell bejelenteniük tevékenységi köreik módosítását az új ÖVTJ’25 kódok szerint. A könyvelőknek figyelniük kell ezekre a határidőkre, és biztosítaniuk kell, hogy ügyfeleik időben eleget tegyenek kötelezettségeiknek.
Gyakorlati lépések a könyvelők számára
A sikeres, eredményes átállás érdekében a könyvelőknek az alábbi lépéseket érdemes követniük:
Képzés és tájékozódás: A könyvelők ismerkedjenek meg minél alaposabban az új TEÁOR’25 és ÖVTJ’25 rendszerekkel, vegyenek részt szakmai képzéseken, és tanulmányozzák a KSH és a NAV által kiadott útmutatókat is.
Ügyféladatok felülvizsgálata: A könyvelők tekintsék át minden ügyfelük jelenlegi tevékenységi köreit, és állapítsák meg, hogy szükséges-e módosítás az új besorolási rendszerek szerint.
Kapcsolattartás az ügyfelekkel: A könyvelők tájékoztassák ügyfeleiket az átállásról, és szükség esetén nyújtsanak segítséget a tevékenységi körök meghatározásában és beállításában.
Mivel egyes tevékenységek végzettséghez kötöttek vagy a végzésükhöz pénztárgép használata kötelező, érdemes figyelni arra, ha a TEOR vagy az ÖVJT számok körében változás történik. Ezeknél az ügyfelekkel érdemes külön konzultálni, és átnézni a változásokat, nehogy egy későbbi ellenőrzés során derüljön ki valami hiányosság.
A Kapusegéd nagy segítséget nyújt a törzsadatváltozások nyomon követésében, akkor is figyelmeztetést küld ha a könyvelt ügyfélnek megváltozik a TEOR vagy ÖVTJ besorolása. Sőt, a tömeges törzsadat lekérdezés funkcióval egyszerre le lehet kérni az összes ügyfél összes törzsadatát excel táblázatokba mentve.
Az alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt.
- Gábor Tamás
- február 27, 2025
A mérlegkészítés és az éves beszámoló elkészítése minden könyvelő és vállalkozó vagy vállalkozást vezető személy életében az év egyik legfontosabb és legmegterhelőbb időszaka.
A határidők szorítása, a pontosság iránti elvárás és az ügyfelek felé tanúsított megbízhatóság mind olyan tényezők, amelyek kiemelt figyelmet igényelnek egy könyvelő részéről. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a mérleg és az éves beszámoló fogalmát, elkészítésük folyamatát, valamint azt, hogy egy könyvelő hogyan készülhet fel időben és hatékonyan az elkészítésükre.
Mérlegkészítés: mit jelent a mérleg az üzleti életben?
A mérleg egy olyan pénzügyi kimutatás, amely egy adott időpontban (általában az adott üzleti év végén) bemutatja a vállalkozás pénzügyi helyzetét. A mérleg két fő részből áll:
- Eszközök: Minden olyan vagyontárgy, amely a vállalkozás tulajdonában van (pl. ingatlanok, gépek, készletek, pénzeszközök).
- Források: Az eszközök finanszírozásának eredete, amely saját tőkéből és kötelezettségekből (pl. hitelek, szállítói tartozások) állhat.
A mérleg alapelve a kettős könyvvitel elve, amely szerint az eszközök összértékének meg kell egyeznie a források összértékével. A mérleg tehát egyensúlyt jelent tulajdonképpen, innen ered az elnevezése is.
Mi az az éves beszámoló?
Az éves beszámoló egy átfogó dokumentum, amely tartalmazza egy vállalkozás pénzügyi helyzetéről és működéséről szóló legfontosabb információkat. Az éves beszámoló célja, hogy mindenki számára átláthatóan bemutassa a vállalkozás teljesítményét az adott üzleti évben.
Az éves beszámoló főbb részei:
- Mérleg: Bemutatja a vállalkozás vagyoni helyzetét az eszközök és a források megjelenítésével, felsorolásával.
- Eredménykimutatás: Összegzi a bevételeket, a kiadásokat és a vállalkozás eredményét, amely lehet nyereség vagy veszteség egyaránt.
- Kiegészítő melléklet: Ez a rész magyarázatokat és további információkat tartalmaz a mérleg és az eredménykimutatás adataihoz.
Kinek kell elkészíteni és benyújtani az éves beszámolót?
Magyarországon az éves beszámoló elkészítése kötelező minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozás számára, beleértve a következőket:
- Korlátolt felelősségű társaságok (Kft.)
- Részvénytársaságok (Zrt., Nyrt.)
- Betéti társaságok (Bt., ha kettős könyvvitelt vezetnek)
- Egyes egyéni vállalkozók (ha kettős könyvvitelt vezetnek)
A beszámolót a vállalkozásoknak minden év május 31-ig el kell készítenie és be kell nyújtania az Elektronikus Beszámoló Portálon (e-beszamolo.im.gov.hu) keresztül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé.
Hogyan készüljön fel időben egy könyvelő az éves beszámoló időszakára?
A könyvelő szerepe kulcsfontosságú az éves beszámoló elkészítésében. Az alábbi lépések segíthetnek számára a hatékony felkészülésben:
Előzetes tervezés és időbeosztás
- Éves munkaterv készítése: Hozzon létre egy részletes ütemtervet, amely tartalmazza az összes fontos határidőt (pl. adóbevallások, mérlegzárás, beszámoló benyújtása).
- Prioritások meghatározása: Rangsorolja az ügyfeleket méretük és bonyolultságuk alapján, ez alapján álljon hozzá a hozzájuk kapcsolódó feladatokhoz is.
Adatok előkészítése és egyeztetése
- Folyamatos könyvelés: Ne kampányszerűen dolgozzon, folyamatosan biztosítsa, hogy az év során a könyvelési adatok naprakészen álljanak.
- Egyeztetések elvégzése: Ellenőrizze az ügyfelek folyószámláit, bankkivonatait, szállítói és vevői követeléseit egyaránt.
- Készletértékelés: Ha az ügyfél raktárkészlettel rendelkezik, készítse el a készletértékelést is, amely ugyanúgy szükséges az éves beszámolóhoz, mint akár a bejövő és kimenő számlák összesége.
Kommunikáció az ügyfelekkel
- Időben kezdje el a kapcsolatfelvételt: Már az adott év elején, előre tájékoztassa és készítse fel az ügyfeleket az elkövetkező éves zárás menetrendjéről.
- Dokumentumok bekérése: Határidő előtt gyűjtse be az ügyfelektől a szükséges bizonylatokat (pl. számlák, szerződések, leltár).
Ellenőrzések és hibajavítás
- Próba mérleg készítése: Készítsen előzetes mérleget, amely alapján könnyebben felismerhetők az esetleges hibák.
- Hibakeresés és javítás: Azonosítsa be és korrigálja az esetleges eltéréseket, tévedéseket, hibákat.
Digitális eszközök használata és automatizálás
- Szoftverek használata: Használjon megbízható könyvelőszoftvereket és segédprogramokat (pl. Kulcs-Soft, KapuSegéd).
- Adatmentés: Rendszeresen készítsen biztonsági mentéseket a munkafázisokról, adatokról és kimutatásokról a végső eredmény érdekében.
Gyakori hibák, amelyeket el kell kerülni
- Határidők elmulasztása: Ez bírságot vonhat maga után, ezért nagyon fontos betartani a határidőket.
- Adathiány: Pontos és teljes adatok nélkül nem lehet helyes és teljeskörű beszámolót készíteni.
- Kommunikáció hiánya: Nem megfelelő ügyfélkapcsolat és kommunikáció esetén késedelmek és félreértések merülhetnek fel, amelyek meghiúsíthatják a kitűzött feladatok és a munka elvégzését.
Felkészülés az éves beszámoló időszakára
Az éves beszámoló és a mérlegkészítés folyamatának gördülékenysége és pontossága a leginkább a megfelelő tervezésen és időgazdálkodáson múlik. Egy könyvelő számára elengedhetetlen, hogy előre felkészüljön erre az időszakra és feladatra, hatékonyan kommunikáljon ügyfeleivel, és a technológia adta lehetőségeket is a lehető legnagyobb mértékben kihasználja. Ha mindezt sikeresen megvalósítja, nemcsak a határidőket tarthatja be, hanem ügyfelei bizalmát is hosszú távon megszilárdíthatja.
A Kapusegéd és a hasonló könyvelést támogató programok segítséget nyújtanak abban, hogy az az időrabló vagy ismétlődő folyamatok automatizálásával több kapacitás maradjon az olyan kiemelten fontos feladatokra is, mint a mérleg és beszámolókészítés.
Az alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt.
- Gábor Tamás
- február 25, 2025
Az év eleje a könyvelők számára minden évben kihívásokkal teli időszak. A jogszabályi változások, az adózási módosítások és a vállalkozások tevékenységi köreinek besorolásában bekövetkező változások mind-mind növelik számukra a munkaterhelést. Ebben a bejegyzésben olyan gyakorlati tippeket osztunk meg olvasóinkkal, amelyek segítenek ennek a könyvelői munka és a csúcsterhelésnek hatékony kezelésében és az ügyfélkérdések gördülékeny megválaszolásában.
Könyvelői munka és a felkészülés a jogszabályváltozásokra
Az év elején a legnagyobb kihívást az új jogszabályok és adózási szabályok alkalmazása jelenti. Az alábbi lépésekkel hatékonyan tarthatja kézben a változásokat:
- Rendszeres jogszabálykövetés: Kövesse nyomon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közleményeit, valamint a szakmai szervezetek (pl. Magyar Könyvelők Országos Egyesülete) tájékoztatóit. Használjon megbízható és alapos szakmai hírleveleket és jogszabályfigyelő szolgáltatásokat.
- Képzések és webináriumok: Vegyen részt szakmai továbbképzéseken és online webináriumokon, ahol részletesen megismerhetőek az aktuális változások és szabályok.
- Belső dokumentáció frissítése: Tartsa naprakészen az irodai sablonokat, az iránymutatásokat és a tennivalók listáját, hogy az adott szervezeten belül minden szakember egységes információ alapján dolgozhasson.
Ügyfélkommunikáció rendszerezése
Az év elején a vállalkozók rengeteg kérdéssel fordulnak könyvelőjükhöz, mert a jogszabályi és adózási változások számukra sokszor ijesztőek és követhetetlenek. A felkészült könyvelők számára a hatékony ügyfélkapcsolat-kezelés kulcsa a megfelelő szervezettség és az előrelátás. Ebben a következők segíthetik a munkát:
- Tájékoztató anyagok készítése: Készítsen előre sablonleveleket a leggyakoribb kérdésekről (pl. ÁFA-változások, járulékfizetési kötelezettségek, KATA szabályok), és mielőbb küldje ki az ügyfeleknek.
- Online tudásbázis létrehozása: Hozzon létre egy online felületet (pl. Google Drive vagy ügyfélportál a saját weboldalon belül), ahol a legfontosabb tájékoztatók, űrlapok és GYIK (gyakran ismételt kérdések) elérhetők az ügyfelek számára.
- Automatizált válaszok használata: Használjon automatizálható, e-mailben megküldhető válaszokat a gyakori kérdések esetében, ezzel csökkentheti a telefonos megkeresések számát, amelyek jelentősen leterhelhetik az ügyintézőket és lassíthatják az egyéb feladatok megoldását.
Időgazdálkodási stratégiák a csúcsterhelés idején
A megnövekedett munkaterhelés hatékony kezelése érdekében elengedhetetlen a megfelelő időbeosztás elkészítése, betartása és betartatása.
- Prioritások meghatározása: Határozza meg a feladatok fontossági sorrendjét: először mindenképp a határidős és jogszabály által előírt feladatokat végezze el.
- Időblokkok alkalmazása: Ossza be a napját tematikus időblokkokra (pl. délelőtt ügyfélkérdések, délután bevallások elkészítése), hogy koncentráltabban tudjon dolgozni és az ne akadályozza a hatékony munkát, hogy egyszerre többféle feladat merül fel.
- Delegálás és csapatmunka: Ha van rá lehetősége, vonja be kollégáit az adminisztratív feladatokba vagy alkalmazzon külső szakértőket az időszakos terhelés enyhítésére és kezelésére.
Digitális eszközök használata és ennek előnyei
A modern technológia jelentősen megkönnyítheti a munkafolyamatokat és az ügyfélkapcsolatokat a könyvelés, az adójogszabályok nyilvántartása és betartása területén is.
- Ügyfélmenedzsment rendszerek (CRM): Használjon olyan rendszereket, amelyek segítenek nyomon követni az ügyfélkapcsolatokat, a határidőket és a folyamatokat.
- Online időpontfoglalás: Tegye lehetővé az ügyfelei számára, hogy online foglalhassanak konzultációs időpontot, így minimalizálhatja a telefonos egyeztetéseket, megbeszéléseket.
- Automatizált emlékeztetők: Állítson be automatizált emlékeztetőket a fontos határidőkről mind az ügyfelek, mind a belső csapat számára, hogy azok soha ne merüljenek feledésbe.
Stresszkezelés és mentális egészség
Ez a pont egy igen fontos része kell legyen a komplex megoldásoknak. A munkában csúcsterhelés mutatkozik és ennek idején kiemelten fontos, hogy ügyeljen saját és a munkatársai mentális és fizikai egészségére is.
- A munka és a pihenés egyensúlya: Ügyeljen arra, hogy rendszeresen tartson szüneteket, és ne dolgozzon túl hosszú időn át megszakítás nélkül vagy éppen éjszakába nyúlóan.
- Támogatói hálózat kiépítése: Vegyen részt szakmai közösségekben, ahol megoszthatja a saját tapasztalatait és tanácsot kérhet más kollégáktól is.
- Stresszcsökkentő technikák: Alkalmazzon stresszcsökkentő gyakorlatokat (pl. légzőgyakorlatok, meditáció, mindfulness), amelyek segítenek a mentális frissesség megőrzésében.
A könyvelők csúcsterhelésének megfelelő kezelése
A könyvelők számára az év eleje különösen megterhelő időszak, de a megfelelő felkészüléssel, hatékony ügyfélkommunikációval és időgazdálkodással jelentősen enyhíthetők a kihívások.
Használja ki Ön is a digitális eszközök adta lehetőségeket (pl. rendelje meg a KapuSegéd alkalmazás előfizetést), és ne feledkezzen meg saját egészségének megőrzéséről sem. Ha rendszerezetten és előrelátóan dolgozik, nemcsak az ügyfelek lesznek elégedettek, hanem Ön is könnyebben és sikeresebben veheti az év eleji akadályokat.
A Kapusegéd segítségével automatizálni lehet az olyan folyamatokat mint például az értesítés küldése az ügyfélnek az adófolyószámlán lévő hátralékokról, ráadásul az automatikus email küldés nem csak kényelmesebb is mint a telefonálás, hanem jobban is dokumentálható és később szükség esetén vissza is kereshető.
A Kapusegéd alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt.
- Gábor Tamás
- február 24, 2025
A 2025. február hónapban esedékes adóbevallási és befizetési (adózás, adóbevallás) kötelezettségek Magyarországon az alábbiak szerint alakulnak mind a cégek, mind az egyéni vállalkozók számára:
1. Általános forgalmi adó (ÁFA):
Havi bevallás esetén: A 2025. január havi ÁFA bevallásának és befizetésének határideje 2025. február 20.
Negyedéves bevallás esetén: Az előző negyedévre vonatkozó ÁFA bevallásának és befizetésének határideje 2025. április 20.
Éves bevallás esetén: A 2024. évre vonatkozó ÁFA bevallásának és befizetésének határideje 2025. február 25.
2. Kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA):
Havi tételes adózás esetén: A 2025. január hónapra vonatkozó KATA befizetésének határideje 2025. február 12.
Éves bevallás esetén: A 2024. évre vonatkozó KATA bevallásának és a 18 millió forintos bevételi határ feletti 40%-os adó megfizetésének határideje 2025. február 25.
3. Személyi jövedelemadó (SZJA):
Egyéni vállalkozóknak: A 2024. évre vonatkozó SZJA bevallásának és az adókülönbözet megfizetésének határideje 2025. május 20.
4. Cégautóadó:
Negyedéves bevallással történik: A 2025. első negyedévre vonatkozó cégautóadó bevallásának és befizetésének határideje 2025. április 20.
5. Helyi iparűzési adó (HIPA):
Éves bevallással történik: A 2024. évre vonatkozó HIPA bevallásának és az esetleges adókülönbözet megfizetésének határideje 2025. május 31.
Fontos megjegyezni, hogy amennyiben egy határidő hétvégére vagy ünnepnapra esik, a határidő a következő munkanapra tolódik. A pontos és naprakész információkért mindig érdemes ellenőrizni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hivatalos adónaptárát.
Ne feledjük: az adózási kötelezettségek teljesítése során kiemelten fontos a határidők betartása a késedelmi pótlékok és egyéb szankciók elkerülése érdekében.
KapuSegéd, a hatékony segítő
A KapuSegéd egy webes alkalmazás, amely számítógépről, mobilról, valamint tabletről egyaránt használható és jelentősen megkönnyíti az adóbevallásokkal kapcsolatos határidők betartását és a kapcsolódó feladatok elvégzését mind cégek, mind egyéni vállalkozók számára. Az alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt. Az alábbi funkciók révén nyújt támogatást:
Tárhely és üzenetkezelés
Automatikus ellenőrzés: A KapuSegéd naponta többször ellenőrzi a felhasználó ügyfélkapujára és cégkapujára érkező üzeneteket anélkül, hogy azokat megnyitná. Ez biztosítja, hogy az adóhatóságtól érkező értesítésekről időben értesüljünk.
Üzenetkezelési szabályok: Az alkalmazás előre paraméterezett szabálykészlettel rendelkezik, amely segíti az üzenetek automatikus kezelését. Például a tennivalót nem igénylő üzeneteket (pl. elfogadó nyugták) automatikusan letöltheti vagy tartós tárba helyezheti, míg a feladatot igénylő üzeneteket továbbíthatja a megfelelő e-mail címekre.
Bevallások és adófolyószámla kezelése
Bevallások státuszának nyomon követése: A KapuSegéd monitorozza a beküldött bevallások feldolgozottsági státuszát, és napi szinten frissíti azokat. Ezáltal azonnal értesülhetünk a hibás vagy hiányzó bevallásokról, így elkerülhetők a késedelmek és a mulasztási bírságok.
Adófolyószámla figyelése: Az alkalmazás naponta lekérdezi az adófolyószámla egyenlegét, és táblázatos formában jeleníti meg az aktuális adatokat. Ha 5 napon túli tartozást észlel, értesítést küld a felhasználónak és/vagy az érintett ügyfél képviselőjének, így időben intézkedhetünk a tartozás rendezéséről. Az alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt.
Adatkezelés és exportálás
Adatok letöltése és megosztása: A rendszer lehetővé teszi a bevallások és egyéb dokumentumok letöltését PDF vagy XKR formátumban, valamint az adatok exportálását XLSX formátumban. Ez megkönnyíti az adatok megosztását és integrálását más könyvelőprogramokkal.
KapuSegéd előfizetés
Bármikor szabadon módosítható előfizetési csomagokkal rendelkezünk, amelyeknél 14 napos ingyenes kipróbálási időszakot is elérhetővé tettünk felhasználóinknak. A KapuSegéd alkalmazás három előfizetési csomagot kínál.
Ingyenes csomag
- Ár: díjmentes, nincs havi alapdíj
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: legfeljebb 50 adózó és 5 ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: egy felhasználó
- Üzenetek kezelése: az utolsó 30 nap üzeneteinek megtekintése
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek 4 óránkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: szabályok kezelése, napi adófolyószámla megtekintése, 24 óránkénti ASP szinkronizálás
Alap csomag
- Ár: 1000 Ft/hó alapdíj + 120 Ft/adózó/hó
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: korlátlan számú adózó, legfeljebb 50 ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: egy felhasználó
- Üzenetek kezelése: korlátlan üzenetmegtekintés és tárolás
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek óránkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: szabályok kezelése, napi adófolyószámla megtekintése, egyéni adófolyószámla lekérdezés, azonnali üzenetküldés, bevallások és EFO-sok kezelése, biztosítottak kezelése, hiányzó bevallások kezelése, adózók törzsadatainak megtekintése, 24 óránkénti ASP szinkronizálás, önkormányzati egyenlegek megtekintése
Prémium csomag
- Ár: 1000 Ft/hó alapdíj + 150 Ft/adózó/hó
- Adózók és ügyfélkapuk kezelése: korlátlan számú adózó és ügyfélkapu kezelése
- Felhasználók száma: korlátlan számú felhasználó
- Üzenetek kezelése: korlátlan üzenetmegtekintés és -tárolás
- Szinkronizálás: tárhely üzenetek 30 percenkénti, ÜPO adatok 24 óránkénti frissítése
- Egyéb funkciók: az Alap csomag összes funkciója, továbbá adózói törzsadatváltozás értesítő, adózók csoportos műveletei, egyéni adófolyószámlák csoportos műveletei, önkormányzati egyenlegek részletes nézete, végrehajtható köztartozások megtekintése
Összességében a KapuSegéd applikáció átfogó megoldást kínál az adózási feladatok kezelésére, biztosítva a határidők betartását és csökkentve az adminisztratív terheket. Az alkalmazás részletes funkcióiról és előnyeiről olvasson további részleteket a Funkciók menüpont alatt.
Legolvasottabb bejegyzések
Naprakész tárhelyes üzenetek, ÜPO és ASP adatok egy helyen, mindössze egyetlen kattintásra!
Elérhetőségek
-
Email:
[email protected]
-
Ügyfélszolgálat (9-15-ig):
+36 70 660 3027
-
Értékesítés: (9-15-ig):
+36 30 466 0799
Social media
- Copyright © 2025Kapusegéd | Powered by Kapusegéd